Manuele therapie

Wat is manuele therapie?

De manueeltherapeut houdt zich bezig met het onderzoek en de behandeling van cliënten met klachten aan met name de wervelkolom en de gewrichten in armen en benen.

Voor welke klachten en blessures is manuele therapie geschikt?

In het algemeen is manuele therapie geschikt voor klachten die, behalve met pijn, gepaard kunnen gaan met het slechter kunnen bewegen van een gewricht of gewrichten. Vanwege zijn specifieke kennis en vaardigheden bij het onderzoek en behandeling van klachten aan de wervelkolom en die met wervelkolom samenhangen, zal de manueeltherapeut vooral binnen dit gebied werken.

Met behulp van manuele therapie kan de stoornis van gewrichten verholpen of gereduceerd worden. De manueeltherapeut probeert de stoornis op te heffen door middel van passief mobiliserende of manipulerende technieken, ondersteund met adviezen, oefentherapie en instructie. Als er sprake is van een over beweeglijkheid in de gewrichten kan de manueeltherapeut met specifieke trainingsadviezen de cliënt leren zijn gewrichten actief te stabiliseren.

Naast het verbeteren van de functie van de gewrichten is het optimaliseren van houding en beweging in werkzaamheden, sport en hobby’s van groot belang.

Veelvoorkomende klachten die de manueel therapeut behandelt zijn bijvoorbeeld:

• Hoofd- en nekpijn welke gepaard kunnen gaan met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom;
  • Nek- en schouderklachten welke uitstralen in de armen;
  • Klachten hoog in de rug met rib- en borstpijn;
  • Arthrose van de heup;
  • Lage rugklachten, eventueel met uitstralende pijn naar de benen;
  • Bepaalde vormen van duizeligheid, welke opgewekt wordt door het bewegen van de nek of het hoofd;
  • Kaakklachten eventueel gecombineerd met nekklachten.

Ook de manueel therapeut is direct en zonder verwijsbriefje toegankelijk en wordt 9x per jaar vergoed vanuit het aanvullende pakket.