Hoe ontstaat bekkenpijn?

Bekkenpijn kan ontstaan door verschillende oorzaken. Tijdens de zwangerschap verweken onder invloed van het zwangerschapshormoon de banden en het kraakbeen in het lichaam. Dit is een natuurlijk proces dat ervoor zorgt dat de baby tijdens de bevalling het lichaam van de moeder door het bekken kan verlaten, maar maakt het bekken tegelijkertijd kwetsbaarder. Ook kunnen tijdens de bevalling de banden en/of het kraakbeen beschadigen of kan de bekkenbodem inscheuren. In dat geval ontstaan de klachten pas na de zwangerschap. Daarnaast kan een ongeval of sportblessure bij mannen en vrouwen leiden tot bekkeninstabiliteit..

Waarom is behandeling van bekkenklachten belangrijk?

Juist in een periode waarin het bekken meer gewicht moet dragen is een goede stabilisatie van het bekken belangrijk. De spieren rondom het bekken, waaronder de bekkenbodem, geven het bekken bij normale belasting voldoende stabiliteit tijdens de zwangerschap.

Wanneer de stabilisatie door ‘verkeerde’ spieren wordt uitgevoerd, geeft dit op den duur klachten aan spieren, banden en gewrichten rondom het bekken, bijvoorbeeld de rug, de heupen en zelfs de bovenbeenspieren kunnen pijnlijk worden. Vaak wisselen de pijnklachten van lokalisatie.

Bekkenklachten verdwijnen niet zomaar na de bevalling. Zonder begeleiding bestaat de kans dat het normale gebruik van de spieren in het bekkengebied verstoord raakt. Hierdoor kunnen naast pijn in het bekkengebied ook incontinentieklachten ontstaan. Van de latere ontstane incontinentieklachten vindt een groot deel zijn oorsprong tijdens de zwangerschap.

Hoe kan een bekkenfysiotherapeut bekkenklachten behandelen?

De bekkenfysiotherapeut doet onderzoek, behandelt en geeft uitleg over de klachten. U krijgt adviezen over houding, beweging en dagelijkse activiteiten. Daarnaast bestaat de behandeling uit  oefentherapie die gericht is op de juiste stabilisatie van het bekken. Zwangere vrouwen krijgen adviezen en oefeningen in het kraambed. Daarnaast kan het zijn dat ook u ook nog ontspanningsoefeningen voor thuis meekrijgt.