Wat is Haptonomie?

Fysiotherapie op haptonomische basis maakt gebruik van ervaringsoefeningen en de directe aanraking(en) aan het lichaam om patiënten te laten voelen hoe ze reageren op situaties zoals pijn en spanningen. Zo ervaart men wat er in iemands lijf gebeurt en u merkt wanneer het verhardt of strakker wordt. U leert dan hoe u dit kunt verzachten en de spanning te verminderen. Dit zorgt ervoor dat u voelt wanneer u zich overbelast; u ruimer en vrijer kunt ademen; uw lichaam leert te begrijpen en patronen gaat herkennen. U leert waar wenselijk dit alles los te laten om voelen, denken en doen weer in balans te brengen. Aanraken en voelen is de meest directe vorm van communicatie en kan veel duidelijk maken over uzelf.

Voor welke klachten is haptonomische fysiotherape geschikt?

Het ‘vastzetten’ van spanning of niet lekker in uw vel zitten kan leiden tot lichamelijke klachten zoals hoofd-, rug-, nek- en schouderpijn, maar ook tot hyperventilatie, angst, onrust en slaapproblemen, zonder dat hier een duidelijke medische oorzaak voor aan te wijzen is. Behandeling op haptonomische basis kan hier verandering in brengen.

Hoe ziet een behandeling door een haptonomisch therapeut eruit?

Door ervaringsoefeningen en directe aanraking(en) aan uw lichaam wordt bekeken hoe u reageert op pijn en spanning. Hier komen geen apparaten aan te pas. Het is zuiver fysiek contact door de haptonomische fysiotherapeut. Als er bijvoorbeeld een pijnlijke plek wordt aangedrukt en u trekt als reactie weg dan herkent u dit en wordt u er zich van bewust. De therapeut zal dan aangeven hoe u hier anders mee om kunt gaan waardoor u zich meer kunt ontspannen. Anders gezegd, u leert ontspannen en te verzachten door meer voelend aanwezig te zijn.

Hoe lang duurt een behandeling van fysiotherapie op haptonomische basis?

Als het fysiotherapie op haptonomische basis is dan duurt een behandeling 30 minuten per keer omdat dit gericht is op fysiek ervaren. Echter gaat het om haptotherapie sec, dan duurt een sessie 60 minuten per keer omdat het accent veel meer ligt op de emotionele beleving. De therapie hoeft niet lang te duren. Soms zijn enkele sessies al voldoende en in andere gevallen kunnen 6 tot 10 sessies veelal toereikend zijn. De therapie is niet pijnlijk. Mensen vinden het prettig, maar het kan wel confronterend zijn.

Moet ik bij haptonomische fysiotherape thuisoefeningen doen?

Het prettige is dat u geen losse oefeningen hoeft te doen, maar dit in de dagactiviteit kunt integreren. U hoeft dus niet te gaan liggen staan of zitten voor allerlei oefeningen en het is daardoor ook niet belemmerend voor de dagelijkse werkzaamheden. Men vindt het prettig dat de therapie het bewustzijn vergroot en daardoor nieuwe mogelijkheden in het omgaan met het lichaam ontdekt worden. Als er angst en weinig vertrouwen in het lichaam is dan is men door de haptonomische fysiotherapie uiteindelijk in staat dit zelf adequaat te herstellen met als uiteindelijk resultaat dat de klachten verdwijnen.